Farmbot

Lieveheersbeestje

Casual Lid
Sarcastisch;

Beste speler,

U heeft een tijdelijke berisping gekregen omdat u gebruikt maakte van een third-party-programm. ( Farmbot ) Maar wij hebben ook goed nieuws! Omdat wij je centjes die je eventueel spendeert aan ons niet willen verliezen, krijg je alleen maar een kleine berisping van ons! We hebben een nieuw systeem in elkaar gezet, dat ervoor zorgt dat spelers geen ban meer krijgen maar een kleine berisping. p.s. vergeet niet meer kroontjes te kopen.

Mening:

Dat nieuwe bann regels zijn een Joke.
Gewoon een instant bann als je third-part-programms gebruikt ( ZOALS HET HOORT ).. ipv. een berisping om te zorgen dat je spelers niet gaan en de spek pot gevuld blijft.
Je zegt hier gewoon letterlijk, valsspelen mag.. even een tijdelijke time-out en je mag weer spelen. Wat die farmbot doet, haal je niet met die berisping weg hoor, je haalt er veel meer uit dan die berisping. Wie ooit op dit idee is gekomen...
 

Azzandra

Senior moderator
Teamleden
Ik heb toch een stuk meer mensen volledig in paniek zien raken van het krijgen van de nieuwe sanctie dan een bannetje erop, je ziet nu letterlijk met je eigen ogen je account verwoest worden, een ban is in veel gevallen helaas niet afschrikwekkend genoeg gebleken.
 

Lieveheersbeestje

Casual Lid
Onder welke steen leef jij? een ban is nooit meer op het account komen. Maar volgens mij werden ban's ook nooit gegeven daarom kon je botten wat je wilde. ( waarschijnlijk omdat jullie dit niet konden zien, of detecteren )Nu is er een mooi systeem en dan verpest je het met rare berispingen.. ipv. account ban
Die berisping.. kun je erna gewoon weer heen spelen :) je account wordt niet verwoest, dramatiek hier'' meer in paniek zien raken dan een bann'' Echt niet! :) Dus terugkomend op wat ik eerst zei; Het is een Joke.
 
Laatst bewerkt:

Azzandra

Senior moderator
Teamleden
Dan heb je werkelijk waar geen idee hoe de nieuwe sanctie werkt, als dat je conclusie is. Maakt ook niet uit. Wat betreft het onder een steen leven, ach ik heb enkel maar het genoegen gehad om meerdere jaren aan te mogen horen wat men van het ontvangen van een bepaalde sanctie vind, wat weet ik er nou van inderdaad :D
 

Lieveheersbeestje

Casual Lid
je kan beter aanhoren wat eervolle spelers vinden over; dat spelers gewoon door kunnen gaan terwijl ze de regels aan hun laars lappen, zou me meer druk maken om de spelers die eerlijk spelen ( en hun aanhoren over hoe ze het graag zien dan jouw levensjaren met de valsspelers ) , dan de mening/aanhoring van spelers die valspelen.. en hun teder zieltje niet tegen de sanctie kan. Man de helft van deze wereld stopt al vanwege die rare beleid van die berisping.
zie je nu wat dit voor gevolgen heeft/gaat hebben,, jullie ban(nen) geen valsspelers dat is het hele eieren eten, en dan valt het weer terug op de eerlijke speler.. want jah.. een berisping!? De eerlijke speler roept al jaren voor goede aanpakken vanuit innogames.. en nu hebben jullie eindelijk iets en dan kom je met zoiets doms op de proppen,. pff wij willen gewoon een Bann bij valsspelers, zoals het hoort! gewoon bannen! Punt.. einde verhaal. Klaar is kees.. nieuwe account.. weer valsspelen bann.. :) Dat is pas een goede sanctie! En vooral voor spelers die eerlijk spelen. Het is echt lachwekkend.
 
Laatst bewerkt:

JJ-Caesar

Nieuwerd
Geld reguleert de wereld, o mag het niet zijn in een spel. Vals spelen dient heel hard bestraft te worden. Iedereen moet gelijke kansen hebben in het spel. Volgens mij is hier Europese wetgeving over !!
 

Demolition Team

Casual Lid
Zonder van deze post een "klaagmuur" te maken, zal ik de situatie schetsen.


Tribal Wars 2 is een 'stervend' spel. Jarenlang leeft dit spel in een neerwaartse spiraal en dat is duidelijk aan de playerbase te zien. Hoe is dit probleem precies ontstaan en waarom doet InnoGames geen moeite om het spel weer op de rails te krijgen? Het ligt iets gecompliceerder dan je zou denken.

Allereerst moeten we naar de strategie van InnoGames kijken. Hiervoor moeten we inzoomen op positionering en segmentatie. In andere woorden: wie zijn onze target klanten en hoe kunnen wij deze personen naar dit spel toetrekken/behouden? Er is een verschil tussen klanten en target klanten. Klanten zijn spelers die deelnemen aan het spel, maar niet per se winst genereren voor InnoGames. Target klanten zijn de spelers die deelnemen aan het spel en wel winst genereren. Dit zijn de klanten die InnoGames koste wat kost wilt behouden, zonder deze spelers is het immers niet mogelijk om dit spel draaiende houden.

Technologie gaat erg hard, nieuwere, betere games met een hogere resolutie pakken het marktaandeel af van oudere games. Het gevolg hiervan is dat Tribal Wars op de lange termijn hoe dan ook in playerbase zal dalen, ongeacht wat InnoGames voor updates doorvoert. Bij het maken en onderhouden van een spel moet je dus ook naar de verwachte levensduur van het spel kijken. Je gaat niet honderdduizenden euro's investeren in een update die niet erg winstgevend zal zijn. InnoGames weet natuurlijk erg goed wat ze van de levensduur van type spellen als Travian/Tribal Wars/Grepolis kunnen verwachten, ze werken al ontzettend lang met dit soort spellen. Daarop gebaseerd kunnen ze ook een strategie hanteren die het meeste geld zal opleveren bij zo'n spel. Ik durf dan ook te wedden dat er minstens evenveel geld zal gaan naar de analyse van de spelvoortgang en aangepaste levensduur, als naar de updates van het spel.

Nu we na deze homp oninteressante tekst weten waarop gebaseerd InnoGames haar keuzes maakt, kunnen we kijken naar aantal keuzes zelf. Neem bijvoorbeeld de Fortenupdate. InnoGames kondigde een grote update aan. De respons was relatief laag, de kosten zijn waarschijnlijk uiteengezet tegenover de potentiële winst uit deze update en bleek het niet waard voor InnoGames om aan deze update te werken.

Er zijn een aantal manieren om je spel even winstgevend te behouden, terwijl je een dalende playerbase hebt. InnoGames heeft gekozen voor hoger aanbod van in-game aankopen en heeft dit voorzichtig steeds krachtiger gemaakt in het spel. Het begon met een zeer speciale Gwendoline event die steeds frequenter voorkwam. Eerst met evenementen, daarna gewoon om de 2 weken. De toevoeging van verkenners was ook zo'n stap bijvoorbeeld, vooral omdat je ze alleen maar kan verkrijgen door (gratis) schoten op het rad óf in de winkel. Dit doet niet alleen InnoGames, maar dit is een wereldwijde trend. Neem nou een Season Pass of Event Deals, fenomenen die zich in de laatste 10 jaar hebben ontwikkeld tot de standaard voor spellen. Dit om een constante geldstroom voor de maker te ontwikkelen, hier hebben wij Gwen in plaats van een season pass.

Spelers die nu nog spelen én winst opleveren, zijn voornamelijk spelers die omwille van nostalgie of genot van het spel nog steeds spelen, ondanks de vele mankementen. Je kan als bedrijf dus veel fout doen, voordat je deze groep spelers van je spel wegjaagt. Wat InnoGames heeft gedaan, is dat ze met een nog kleinere playerbase uitgaven hebben gestandaardiseerd. Spelers die écht veel uitgeven, zijn de spelers die ook een werkelijk voordeel kunnen behalen. Een klein beetje geld inleggen is normaal, terwijl je met veel geld ergens komt. Wat InnoGames dus ook wel doorheeft, is dat je hiermee een toxic playerbase creëert die nieuwe spelers vrijwel direct afstoot, maar wel met lagere serverkosten nog steeds een aanzienlijk bedrag in het laatje brengt. De levensduur van het spel begint zijn einde toch al te naderen.

En dan is je vraag misschien: wat heeft deze hele lap tekst te maken met het topic? Daar komen we nu op :)


InnoGames heeft dus een erg kleine playerbase die relatief veel betaalt. Het bedrijf kan zich niet permitteren om de target klanten te demotiveren of weg te sturen, dan zou het bedrijf zichzelf in de voet schieten. De strategie van het bedrijf is over de jaren veranderd en daarmee ook het beleid. In plaats van een permanente ban, krijgen spelers nu een tik op de vingers, waarna ze weer door kunnen spelen. Deze spelers blijven dan namelijk vaker doorspelen dan wanneer hun account van de wereld wordt verwijderd. Dan verliezen ze namelijk hun volledige vooruitgang.


Geld speelt geen enkele rol in moderatie.

Om dan hierop terug te komen. Dit statement is niet waar. Geld speelt wel degelijk een rol in moderatie. Hoewel geld geen invloed heeft op individuele cases heeft geld wel degelijk impact op het beleid rondom spelovertredingen. Ik moet zeggen dat ik het erg apart vind dat @Azzandra tijdelijke bans verdedigt tegenover permanente bans. Dit is totaal niet mijn ervaring bij spelers en ik ben niet de enige, maar goed.


Kortom: we kunnen zeiken wat we willen hier, maar het probleem ligt bij de doelstelling van InnoGames met dit spel. We zullen geen verandering in het spel zien, tenzij het doel verandert en ik verwacht niet dat dat zal veranderen. De enige mogelijkheid om TW2 nieuw leven in te blazen zal zijn als een bedrijf met een andere doelstelling het spel opkoopt. Dat zal echter pas gebeuren als InnoGames te weinig geld met het spel verdient en de playerbase nog verder is afgenomen.
 
Laatst bewerkt:

Dutch Pirate

Senior moderator
Teamleden
Het klopt dat geld geen rol speelt bij moderatie. Uiteraard is het beleid vanuit Innogames gebaseerd op winstmaximalisatie en vanuit die gedachte zal men spelers wel nog een kans geven. Echter, als we puur naar uitvoering op moderatieniveau kijken: wanneer 2 spelers botten en 1 van deze 2 is een big spender; dan leidt dat er niet toe dat deze speler een ander type straf krijgt. Dat is wat Azza bedoelde.

In onze ervaring wordt de huidige sanctie die op botten staat als zeer vervelend ervaren, sterker nog: ik zie vaak dat mensen er vervolgens de brui aan geven.
Verder moet mij van het hart dat spelers elkaar altijd over en weer beschuldigen van botten en vals spel, ook als er geen sprake van is (of de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet).

Overigens zie ik niet waarom een ander bedrijf een spel met een afnemende markt zou opkopen van Inno, er zijn veel soortgelijke spellen. Voor Inno heeft het nog enige historische waarde, maar de focus ligt duidelijk op de nieuwere mobile games. Al met al heeft dat 220 miljoen € opgeleverd in 2020, dus ik gok dat onze discussies hier slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn ;-)
 

Demolition Team

Casual Lid
Het klopt dat geld geen rol speelt bij moderatie. Uiteraard is het beleid vanuit Innogames gebaseerd op winstmaximalisatie en vanuit die gedachte zal men spelers wel nog een kans geven.

Je spreekt jezelf hier tegen. Als het beleid is gebaseerd op winstmaximalisatie, dan heeft geld zeker wel invloed op moderatie, alleen niet individuele moderatie.
Echter, als we puur naar uitvoering op moderatieniveau kijken: wanneer 2 spelers botten en 1 van deze 2 is een big spender; dan leidt dat er niet toe dat deze speler een ander type straf krijgt. Dat is wat Azza bedoelde.

We hadden het over de globale beleid van InnoGames rondom bans, niet over individuele cases. Wel een beetje bij het topic blijven he ;)

In onze ervaring wordt de huidige sanctie die op botten staat als zeer vervelend ervaren, sterker nog: ik zie vaak dat mensen er vervolgens de brui aan geven.
Verder moet mij van het hart dat spelers elkaar altijd over en weer beschuldigen van botten en vals spel, ook als er geen sprake van is (of de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet).

Wat heeft dit precies te maken met mijn tekst? Mijn tekst gaat over de verschillen tussen gevolgen van een permanente en tijdelijke ban, niet of spelers elkaar beschuldigen van botten. Het feit blijft dat spelers vaker stoppen als zij hun volledige vooruitgang verliezen dan wanneer ze een tijdelijke straf krijgen. Ik wil je best wat wetenschappelijke onderzoeken hierover linken. En anders zie ik graag wat bronnen van jou :) We kunnen allemaal A claimen, terwijl B geldt, maar dat moet dan wel met een valide onderbouwing, niet met uit de lucht gegrepen statements.

Overigens zie ik niet waarom een ander bedrijf een spel met een afnemende markt zou opkopen van Inno, er zijn veel soortgelijke spellen. Voor Inno heeft het nog enige historische waarde, maar de focus ligt duidelijk op de nieuwere mobile games. Al met al heeft dat 220 miljoen € opgeleverd in 2020, dus ik gok dat onze discussies hier slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn ;-)

Dus eigenlijk geef je hier ook al aan dat er geen toekomst is voor TW2. Fijn dat we het daarover eens zijn :)

Zoals ik aan heb gegeven, zal een bedrijf het spel pas kunnen opkopen als het onvoldoende omzet oplevert voor InnoGames. Dit bedrijf gaat niet een premium betalen voor een afnemende markt, dus zal dit pas gebeuren als InnoGames het spel gaat stopzetten. In dat geval kunnen de eigendomsrechten van het spel verkocht worden aan iemand die hier persoonlijke redenen voor heeft, want winst zal je hier niet meer mee kunnen maken. Deze prijs zal dan rondom de restwaarde van het spel liggen die praktisch in de buurt van 0 ligt.

Verder merk ik dat het weer een twee kampen situatie begint te worden met mods VS spelers. Als ik geen logische, valide argumentatie zie, dan verlies ik ook de motivatie om te reageren. Ik zie vooral mods die koste wat kost gelijk proberen te hebben, terwijl ik een neutrale situatie schets. De argumentatie laat een hoop te wensen over en ik hoop dat jullie bij een volgend antwoord er wél inhoudelijk op in zullen gaan. We kunnen immers allemaal een snelle Google search doen naar omzet van nieuwe mobiele games in 2020 ;)
 
Laatst bewerkt:

Dutch Pirate

Senior moderator
Teamleden
Laten we even opnieuw beginnen, om te voorkomen dat we inderdaad in een spelers vs. mod discussie belanden, dat is namelijk mijn intentie niet (en quoten/lange stukken tekst op dit forum typen via mobiel met een huilende baby op je arm is niet makkelijk :p). Overigens was mijn reactie niet alleen op jouw post Demo, ook wat algemeenheden nav de spelers erboven ;)

Wat ik zie is dat er een topic wordt gemaakt vanuit frustratie dat spelers, naar de mening van sommigen, niet voldoende worden gestraft als ze menen dat er misbruik is. Dan neem ik aan dat er individuele ervaringen zijn die dit oproepen. Onze ervaring is dat, daar waar er sprake is van misbruik en wordt gestraft, dit wel als uitermate heftig wordt ervaren door de speler en dat dit vaak grote gevolgen heeft op het verdere spelverloop.

Ik verbaas me erover dat er wederom wordt gesproken over permbans, gelet op het feit dat ik -maar jullie als ervaren spelers vast ook- in de afgelopen 5, 6 jaar zelden permbans voorbij heb zien komen. Dat laatste heeft vast een reden vanuit Inno: zoveel mogelijk spelers in het spel houden en dus alternatieve straffen implementeren om aan te geven dat bepaald gedrag ongewenst is (dit is op het forum en ingame toegelicht). Dat kun je zien als moderatiebeleid of algeheel spelbeleid, dat maakt me niet zoveel uit. Op individueel niveau zal echter geen onderscheid gemaakt worden -iets wat veelal wel wordt gedacht en geroepen, het staat hierboven niet met direct zoveel woorden-.

Dát dit er indirect toe kan leiden dat meer spelers stoppen dan dat er doorgaan (idem voor overmatig kroongebruik door sommigen) en dat het dus vanuit die gedachte bijzonder is, dat zien wij volgens mij als spelersgroep al een hele lange tijd. Ik heb jaren fanatiek gespeeld, maar ben daar vanwege het geldelement mee gestopt. Dit beleid hebben wij echter met zijn allen niet zoveel invloed op; als spelers en als mods ook niet, dus ik vraag me soms af hoe men verwacht dat we reageren op een topic als dit of dat het vooral even oplucht om frustratie te uiten ;) Kennelijk wordt er namelijk wel een antwoord verwacht (vermoedelijk in de zin: je hebt gelijk, we passen dit aan). Nouja, het is een beetje vragen naar de bekende weg dus: we geven het door aan de CM; die geeft het door aan Inno en in de tussentijd zul je zelf conclusies moeten trekken of je dit fijn spelen vindt of niet.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan