Discussie Coop abuse

Uhtred

Tribal Triva Master 2018 & 2019
Vandaag episode 2 van discussieren met Uhtred.

De vorige afleviring over recruit to win is goed bekeken (heeft alleen nog weinig verandering gebracht) en daarom wegens het succes een nieuwe aflevering.

De stelling van vandaag is:
Het huidige coop systeem is fraude gevoelig en heeft daarom een negatief effect op het spelverloop.

We kennen het allemaal wel. Het is een typische regenachtige zomerdag en je denkt laat ik eens op het tw2 AF lezen. Je komt bij 1 van de vele top/flop topics en begint te lezen. Je komt al snel tot de conclusie dat het enige waar het eigenlijk over gaat in het topic is coop abuse.

Maar wat is dat nou eigenlijk? Het coop systeem is in het leven geroepen omdat je niet altijd 24/7 online kan zijn. Dus voor de momenten dat je even niet online kan zijn is er de mogelijkheid dat 1 van je stamgenoten je account onder controle houd. Jij geeft dus toestemming aan een ander om op je account te gaan, de ander neemt dan de coop aan en kan vervolgens op jou account. Prachtig systeem zou je denken. Nou nee niet helemaal. Het wordt misbruikt.

Maar hoe wordt het dan misbruikt? De meest actieve(n) speler(s) in de stam neemt 9 coops. Vervolgens gebruikt hij die accounts als een verlenging van zijn eigen account. Hij stuurt er aanvallen mee, sniped er aanvallen mee etc. Dit zorgt er voor dat zelfs de minder actieve accounts druk kunnen blijven zetten op andere spelers/stammen.

Maar dat is toch verboden, en zou dus een ban op moeten komen? Ja eigenlijk wel. Maar hoe bewijs je dat alles in het voordeel van de coop nemer is? Dat is lastig, helemaal als de speler die de coop gegeven is nog wel speelt, dus het geen dood account is. Want wie zegt dat de aanvallen niet ook voor hem voordelig waren?

Doordat je van 9 mensen coop kan zijn kun je over flink aantal accounts beschikken. En dus ook met een flink aantal accounts aanvallen doen. Dit creëert natuurlijke de perfecte gelegenheid om hier misbruik van te maken.

Dus wat vinden jullie? Is het huidige coop systeem fraude gevoelig? En zou er dan eventueel een ander systeem moeten komen? En hoe zou dat eruit moeten zien volgens jullie.
 

DeletedUser2052

Guest
Vind ik een goeie vraag
Ik vind het behoorlijk fraude gevoelig
Lijkt me ten 1e niet verkeert dat je kunt zien waar je coop van hebt in hoe verre hij zelf nog iets doet zodat jij niet zomaar een ban kan krijgen
Je handelt vaak in nood en doet wat of onderhoud de boel beetje bij tijdelijk afwezig maar ga dat maar eens bijhouden met 9 coops
Als ik op coop handel slinger ik de zooi aan en klaar en ben blij als speler er zelf weer is
Dus dan let je ook niet echt op of iemand nog actief is
Omtrent dit vind ik support erg vaag antwoorden
Snap erg goed dat anders velen de grens gaan zoeken maar voor de gene die wel eerlijk willen spelen word het zo lastiger wat nu wel of niet kan
Je moet maar pm doen is geen antwoord want andere coop kan antwoorden en jij ziet dat niet
Vind het echt niet aan mij of account beheerder zelf of ander coop daar wat doet te moeten uitzoeken en ik het allemaal maar op vertrouwen moet doen om geen ban te riskeren
Zie hier aub het probleem want ik ken tw en hun spelers
Privacie wetgeving is mooi te gebruiken maar je kan als stamleider met rechten toch ook zien wie een ban heeft ???

Andere kant merk je erg vaak dat dode accounts volop ingezet worden
Tja misschien logt daar iemand dagelijks in en speelt op andere wl waar zijn vriendje het zelfde doet

En een speler die 2 (of 4 ) weken niet online is geweest gaat toch op bb maar niet bij coop erop die inlogt dacht ik
Waarom zit daar niet een grens op met rekruteren bv

Blijf deze lastig vinden want coop heeft ook iets heel moois in dit spel mits goed gebruikt
Maar zie toch te vaak dingen wat zeer lijkt op puur eigen gebruik dus pusing
 

DeletedUser2107

Guest
In mijn ogen moet aanvallen met een co-op of gelimiteerd worden (gebruik edels niet mogelijk) of zelfs helemaal verwijderd worden. Dit eerste zou misbruik in voordeel van co-op moeten voorkomen & de meer extreme versie (helemaal niet meer kunnen aanvallen met co-op) zou het onmogelijk maken voor anderen om voor jou te farmen en helpt meteen een ander probleem om zeep.

punt 2 in mijn ogen is de mogelijkheid berichten te kunnen beantwoorden als co-op. Dit mag van mij ook verwijderd worden, dan weet je tenminste met wie je praat en heb je ook sneller door of het account ook nog wel echt door de eigenaar bestuurd word. Opzich geen heel raar idee aangezien het voor co-op's ook al onmogelijk is om op het stamforum iets te posten (wat ik dan weer minder snap maar hé).

Toch vind ik het wel belangrijk dat het co-op systeem blijft om de volgende redenen:
1. voor stamleiders is het handig om (wanneer zij de co-ops in handen hebben) inzicht te krijgen in hoe actief hun spelers zijn & wat ze uitspoken.
2. Ervaren spelers kunnen bij minder ervaren spelers meekijken & waar nodig tips / raad geven betreffende dorp + troepenopbouw etc. Andersom kunnen minder ervaren spelers bij de ervaren spelers zien hoe het er ongeveer uit zou moeten komen te zien.
3. Verdedigen (waar het van origine ook voor bedoeld is). Je kunt er niet altijd zijn. Vakanties, werk, school, andere slaapritme's etc kunnen voor domme gaten in je verdediging zorgen. Ik vind dat je co-op op zulke momenten best wel ff wat troepen voor je mag verzetten / een treintje snipen.

Nu zal ik vast nog wel wat kleine voor en nadelen vergeten zijn maar voor mij zijn dit de hoofd(knel)punten.

Ideetje: Wanneer iemand langer dan 4 weken niet meer op zn account is geweest toegang voor co's ontzeggen. Zo kan geen misbruik meer gemaakt worden van inactieve spelers zonder dat je meteen mensen die 2 weken op vakantie gaan naait.
 

DeletedUser2095

Guest
uit ervaring worden coops bijna altijd misbruikt ter verlenging van eigen of stammenbelangen en in principe mag dat niet , pushing is verboden
hij zou dan wel een backtime of recap mogen doen .
maar niet overmatig aanvallen en fakes sturen en geen edels sturen om mee aan te vallen , coops mogen dus geen dorpen veroveren
dit is dus een bestaand reglement op de int server , al wordt er daar niet bestraft en zijn de grootste coop misbruikers daar te vinden
ze zien dat echt wel of de coop het stuurt of de eigenaar denk ik,anders mogen ze dat wel instellen :)
momenteel is TW2 battle of coops
 

DeletedUser789

Guest
Ideetje: Wanneer iemand langer dan 4 weken niet meer op zn account is geweest toegang voor co's ontzeggen. Zo kan geen misbruik meer gemaakt worden van inactieve spelers zonder dat je meteen mensen die 2 weken op vakantie gaan naait.
ik zou zelf zeggen max 3 weken
misschien wel 2 keer per jaar
daar naar dan hij geen coops krijgen voor de rest van het jaar
de meeste spelen met de telefoon ,dus er is bijna niemand meer die offline is
oke ik speel niet op telefoon haha :)
 

DeletedUser2052

Guest
En dat vraag ik me dus ook heel erg af, wat mag wel en niet
En ja off topic maar gaat hier nu wel over dus reageer
Wil nu echt weleens weten wat wel of niet mag (ik zie geen regels daar over of heel summier) anders zeg ff waar het staat
Ik wil en eis gewoon te mogen weten wanneer ik iemand met goede bedoeling wil helpen maar dom weg een ban kan riskeren
Support kan daar enkel kort gezegd op zeggen: het is aan jouw of je het vertrouwd en anders moet je coop maar beeindigen
Ik weet dus nooit wanneer iemand online komt, andere coop kan alles doen en pm beantwoorden maar jij ziet daar niks van
En dan komt ie: de privacie wet echt gelul op hoog niveau
Ik wil en eis gewoon dat ik ergens kan zien dat ik op coop volgens spel regels speel
Dat kun je dom weg niet bij spelers neer leggen inno, dit is echt heel fout
Want komt er op neer dat ik iemand prive maar moet kennen en anders is het jouw fout
Inno dit is een online game waar velen elkaar voor geen meter kennen

Dus hoeveel tijd heb je als iemand niet meer inlogt en hoe kun je dat als coop zien ?
Kijk ik weet of heb gehoord dat mods echt wel kijken wat account zelf doet maar jij zelf ziet dat niet
Ik snap heel goed dat ze niet willen dat je de grens op zoekt maar onder dat motto is de grens al lang verdwenen
Regels zijn voor mij nu echt te vaag en ik kan niks echt zien
Troepen maken, edels maken, aanvallen/deffen mag allemaal zolang je coop ook speelt (maar dat weet je dus nooit)
Anders kun je dat verwijderen uit de coop optie net als munten slaan
Je kan daar ook iets mee doen als het account zelf bepaalde tijd niet online is gekomen, gewoon uit zetten dan
Dat is toch wel in het progje toe te voegen ?
Want waarom kan een dood of af en toe inlog account na zo lang nog werken
Denk als je hier op inspeelt het weer lastiger word voor het echte coop abuse

Want echt mijn conclusie in dit verhaal is dat mensen die wel volgens de spelregels willen spelen nooit weten in hoe verre ze iets mogen doen op coop in coop/eigen/stam belang
Weet echt wel dat er in alle stammen op alle werelden veel via coop ook gaat
Maar vaak merk ik daar ook misbruik in maar is allemaal grijs gebied en voor mij niet te bewijzen want weet de spelregels dus geen eens

Dus graag een beetje helderheid inno
Vond het in ticket al raar dat ze daar eerst navraag over moeten doen want zoiets behoort ergens te staan waar ze me naar door kunnen verwijzen

Dus ff ontopic maken, flop inno
(weet dat dit lastig onderwerp is maar echt dat kan wel wat beter naar mijn inzien)
 

Dutch Pirate

Senior moderator
Teamleden
Ik herken dit zelf ook en merk ook dat de regels per market niet helemaal gelijk lopen (heeft verschillende redenen). We zijn bezig met een faq om vaste vragen/antwoorden te maken. Ik zal kijken of deze hierin meegenomen kan worden en of we op een andere manier hier iets over kunnen communiceren.
 

DeletedUser2095

Guest
het moet gewoon iets zijn dat sporadisch gebruikt moet worden, ook tijdens zijn vakantie
zijn er inbreuken ?
verwijder de coop ipv bannen
 

DeletedUser

Guest
Het volgende is een shout-out / ideè naar innogames/support team:

- Coop systeem behouden.
- Coop kan alleen defensieve eenheden gebruiken/inzetten.
- Coop kan geen offensieve eenheden gebruiken/inzetten.
- Coop kan geen edels versturen.
- Coop functie's worden uitgeschakeld als de accounthouder èèn week niet is ingelogd.
( Wel mogelijk om in te loggen als coop , maar dat is het enigste ) hierop kun je wel een toepassing toevoegen, dat is : Bij vakantie kan de accounthouder zijn vakantiemodus activeren waardoor de Coop de functie's kan behouden voor 3 weken ipv. èèn week zonder dat de accounthouder niet ingelogd is geweest.
De vakantiemodus kun je maar 2 maal activeren op èèn wereld.

Groet Lieveheersbeestje
 

DeletedUser2095

Guest
dan kan je zelf niet meer inloggen en als je het doet verdwijnt de vakantiemodus dacht ik
maar coop is goed, zeker als je wil slapen , werken,enz,...
maar als een coop bv 70 % van alle acties doet is dat abuse ( verlenging van) en er is een klacht zou ik alle coops van de abuser verwijderen voor lange tijd
geen edels sturen als coop is ook belachelijk ,dan kan je geen recap doen en als je een beetje het spel kent is dat het defensief wapen bij uitstek
simpel gezegd mag je als coop niet overdrijven op een ander account en daar kunnen echt wel regels aan verbonden worden
 

DeletedUser2052

Guest
Blijft het een lastig vinden want probeer rekening te houden wat ze kunnen/mogen checken en beoordelen
Maar ook hoe er misbruik kan en gemaakt wordt
Zie ook weer meerdere accounts die geintrend worden, vrolijk verder bb edelen en dat gaat al hele tijd zo door
Tja er worden kronen op dooie accounts uitgegeven, maar is dat het enige waar inno naar kijkt ???
Of zijn de kronen een beloning voor coop abuse ofzo

Echt inno denk ten eerste geen kronen op een coop uit te kunnen geven (tja vinden jullie minder)
Maar is een hoofdzaak in ruil op verschillende werelden, vriendjes kopen, spelers te doen laten stoppen voor coop/ww (alles om een wl te winnen)
Mij dachten ze al eens gekocht te hebben maar tja ik ben niet te koop
Met kronen op mijn account uitgeven (paar boosters) of stam lvl kronen ben ik niet te koop, dat verdiend bij mij dan zeker niet het woord RESPECT om dat af te dwingen
Dan denk ik: pleur ff op
 

DeletedUser1935

Guest
Het co-op systeem is een goed idee waar je veel actiever door kan spelen met je team en veel effectiever maaaaaar!
Mijn mening is de volgende

Co-systeem behouden
Co-limiet (9) behouden
BB-edelen via co-op moet geblockeerd worden
is een speler langer als 3 dagen offline word je beperkt tot enkel defensieve acties
Edels produceren evenals het produceren van munten nu , uitschakelen
(dit voorkomt een hoop ivm echt inactieve spelers)

Ik vind dat 2 actieve spelers elkaar volop mogen helpen
Ik en nkleen bijvoorbeeld werken als co-op samen
Evenals mijn samenwerking in het verleden met Damian waren heel intensief , maar we waren zelfs voor elkaar bezig terwijl we allebei online waren
Namelijk 1 iemand valt aan en coordineert die aanvallen en geeft info over de aanvallen aan de andere speler
De andere is aan het verdediggen aan het snipen etc etc
en geeft info daarover aan de co-op speler

Ik denk niet dat mensen die actief zijn gestraft moeten worden door misbruik van anderen
Ik vind dat als je allebei actief speelt het incorrect zou zijn om deze mensen te beperken in hun speelstijl

Je kan het dan vergelijken met het feit dat 2 spelers op 2 accounts spelen alleen doen ze allebei een deel van beide accounts wat het spelvermogen van een account kan verhogen , zonder dat je met het probleem zit dat 1 speler dus 10 accounts beheert , zonder dat het masteraccount inlogged.

Ook word er niks gedaan ook al vinden ze iets , waarom? Inno weet dat hun eigen regels bagger zijn en nergens op slaan , maw als ze je bannen voor co-misbruik (iets wat in de regels dus absoluut niet duidelijk genoeg is) kan je gewoon een refund doen via paypal , en de kans dat je zon zaak wint is relatief groot , ik weet dat ik er vaak mee gememed word , maar dat is wel degelijk een feit ;)

Maar beperk co-ops zoveel jullie willen :)
Ik ga altijd het best mogelijke er uit halen , alleen ben ik zelf niet graag co van actieve spelers , ik vind het dan makkelijker om te internen
Vaak als er een 2de co-op is verwijder ik zelfs deze co-op , en word ik co-op van iemand anders die wel actief is.

Hint hint hint , dat is waarom ik dus buiten W26 (toen had ik voorge-edeld vanuit een co-op) nooit zelfs een tijdelijke ban heb gehad , ik heb toen de fout gemaakt om een edel te gebruiken van iemand waarvan ik wist dat die inactief was , en geef mijn eerdere fout ook graag toe

The exo je bent wel de laatste 2 letters van je screen vergeten

Er staat ofc Join DS aka Deathscythe ;)
Voor alle haters , ik ben ook voor het veranderen van het co-systeem om zo inactieve spelers onbruikbaar te maken :)
2 weken niet inloggen is te lang

in mijn opinie is het zo
Geel bolletje (co-op on hold) , kan je geen gebruik maken van de co-op functie , hier kan je dan altijd een vakantiemodus aan toevoegen
die 1x per jaar kan geactiveerd worden voor 2-4 weken , of 1x per wereld
waar de co-op ook acces krijgt tot het account (met bepaalde limieten)

Nu dan gaan ze binnen Inno wel weer aan de code moeten sleutelen en dat doen ze niet graag zelf , ik heb zelf al voorgesteld hiermee te helpen in het verleden , maar doen ze niet ;)

Want nu als de co-op inlogged krijg je alsnog een groen bolletje , wat ik opzich al absurd vind
 

Dutch Pirate

Senior moderator
Teamleden
Dit weekend hebben we zowaar een bijeenkomst waarbij wij ook dingen kunnen bespreken met Inno. Ik zal proberen in elk geval de punten m.b.t. coop en pushing hierbij mee te nemen en hopelijk heb ik na dit weekend voor jullie meer antwoorden (garantie tot de deur...)..
 
Bovenaan