Guide Absurd snelle groei op een nieuwe wereld & Gwendoline, hoe het spel te breken!

Azzandra

Senior moderator
Teamleden
Gezien met elke nieuwe wereld er een aantal spelers met vragende blikken onder hun kin zitten te krabben vol verwondering over de absurde groei van een klein aantal spelers leek het me eens tijd om kort en simpel toe te lichten hoe dit mogelijk is. Spoiler: Het is een stuk simpeler en minder spannend dan men doorgaans denkt. Primair van belang is om je kronen zo verstandig mogelijk uit te geven tijdens het event Gwendoline.

Stap 1 -> Koop het item 'Lange termijn kluis' voor 120 kronen, dit boost je opslag in alle dorpen met 50%, gebruik deze nog niet.
Stap 2 -> Wacht tot je het item 25% grondstoffen* in Gwendoline als beloning op het rad ziet staan.
Stap 3 -> Als het 25% grondstoffen pakket op het rad staat probeer je net zo lang te schieten tot je deze hebt.
Stap 4 -> Heb je het 25% grondstoffen pakket geraakt? Ververs dan het rad en probeer dit item weer te raken (Kronen kosten voor een pijl worden verhoogd per schot).
Stap 5 -> Herhaal dit naarmate je kronenbudget dit toelaat, het is van belang dat je nog wat kronen overhoudt om je pakhuis naar 30 te kronen.
Stap 6 -> Als je tevreden bent met het aantal exemplaren dat je van het 25% grondstoffen pakket hebt verzameld, activeer dan je Lange termijn kluis die je in stap 1 hebt gehaald.
Stap 7 -> Open 1 voor 1 de 25% grondstoffen pakketjes, en gebruik deze grondstoffen enkel om je pakhuis level naar 30 te verhogen.
Stap 8 -> Nu je pakhuis level 30 is en je Lange termijn kluis geactiveerd is krijg je per geopend pakketje 150k hout / 150k leem / 150k ijzer.
Stap 9 -> Ez miljoenen grondstoffen afhankelijk van het aantal 25% grondstoffen pakketjes dat je over hebt!

Vanaf hier kan iedereen vrij makkelijk de rekensom zelf maken lijkt me, de hoeveelheid grondstoffen die je met een simpele klik kunt genereren op deze manier valt op het begin van een wereld niet tegen op te farmen en zouden je makkelijk in staat moeten stellen om een clear af te kronen (voor zoverre je nog niet door je kronenbudget heen bent) of om de munten te veroorloven die benodigd zijn voor je eerste paar treintjes. De combinatie van deze tactiek + iemand die ook nog eens actief farmt breekt de competitie op een wereld nog meer.

Mochten er verder vragen zijn, stel gerust, ik reageer vast ooit nog wel weer eens!

*Als een wereld verder is gevorderd worden deze pakketjes vervangen door de variant die op alle dorpen van toepassing is (en vaak 50% bevat, dus 300k van alle grondstoffen), dit is de meest effectieve manier om in korte periode veel munten te slaan, 1x dit item raken kan al gauw gelijk staan aan een goeie 100-300 munten kunnen slaan op een gemiddeld account, iets waar het munten x2 van het aantal dorpen item nooit tegen op zal kunnen. Op wereld 94 ben ik bijvoorbeeld van 300/400 geslagen munten naar 2000 geslagen munten gegaan met 11 van deze 50% grondstoffen in alle dorpen pakketjes in een tijdsbestek van luttele minuten.

Ps. Ik ben ervan op de hoogte dat de mensen die daadwerkelijk verstand van dit spel hebben deze tactiek al een geruime tijd kennen, echter zijn er nog een hele hoop casual spelers over die hier geen enkele weet van hebben, en daarmee ook zichzelf overtuigen van het feit dat er vals spel plaats zou vinden.

Laatst bewerkt:

Azzandra

Senior moderator
Teamleden
Voor de meer visuele denkers, een inzage in de Kronenkosten
Nu kan ik me natuurlijk goed voorstellen dat er nog steeds een aantal spelers zijn die denken, leuk en aardig allemaal dat we dus aan grote hoeveelheden Grondstoffen kunnen komen, maar het kost toch gigantisch veel kronen om op dat punt te komen? En het afkronen van een clear kan ook niet goedkoop zijn natuurlijk! Hierbij een kleine inzage die grotendeels is gebaseerd op de laatste wereld die ik speelde.

De basissituatie
Dit dorpje lijkt me qua gebouwen en troepen redelijk haalbaar gemiddeld genomen voordat het Gwendoline event verschijnt op een wereld, mocht het bijzonder vroeg zijn kan dat een kleine impact hebben op het totale aantal kronen dat het kost om bovenstaande stappenplan uitvoerbaar te krijgen. Deze situatie is toch wel een beetje het minimale streefdoel voordat je pakketjes begint te gebruiken, om richting pakhuis level 30 te komen. Daarnaast streef ik er meestal naar om binnen het eerste event minimaal 25x de 25% grondstoffen pakketjes te behalen in totaal.

Kosten urgente gebouwen afkronen
Deze gebouwen zijn het meest relevant binnen het boven aangegeven stappenplan, zeker met oog op het neerzetten van een clear.

Pakhuis (Hierbij heb ik een aantal voorgaande levels inbegrepen voor een kleine inzage op het effect van de totale kronenkosten)
23 -> 24 = 153
24 -> 25 = 166
25 -> 26 = 179
26 -> 27 = 193
27 -> 28 = 206
28 -> 29 = 222
29 -> 30 = 227
Totaal = 1346 Kronen (Kan dus lager of hoger uitvallen op basis van hoe goed je voorbereid bent, ik zit zelf meestal op pakhuis level 27 voordat ik hiermee begin)

Boerderij (Als je binnen deze tijd niet minimaal level 23 weet te behalen vraag ik me echt af waar je prioriteiten liggen)
23 -> 24 = 139
24 -> 25 = 153
25 -> 26 = 166
26 -> 27 = 179
27 -> 28 = 206
28 -> 29 = 222
29 -> 30 = 227
Totaal = 1292 Kronen (Ook hier kan dit bedrag weer lager of hoger uitvallen op basis van je voorbereiding)

Adelshoeve (Ik heb normaliter tegen deze tijd de adelshoeve al staan, maar voor mensen die dat een grotere uitdaging vinden door gebrekkige farm skills / tijd heb ik hem toch even opgenomen)
0 -> 1 = 126
Totaal = 126 Kronen (Je kunt toch weer 126 kronen uitsparen als je gewoon effectief leert farmen x)

Gebouwen totaal zonder AH = 2638 Kronen
Gebouwen totaal met AH = 2764 Kronen

Kosten Clear afkronen

Hier is het uiteindelijk allemaal om te doen, doordat we toegang hebben tot een potentieel enorme hoeveelheid grondstoffen kunnen we in tegenstelling tot de rest van de wereld ook een volle clear neerzetten. Gezien ik hier toch van een beetje een gemiddelde kronen speler uitga, verwacht ik ook dat het 20% voorraad boost item actief is binnen het dorp. Daarnaast verwacht ik ook dat je al een basisclear hebt, als de Beginnersbescherming verlopen is wil je natuurlijk al nieuwe farmdorpen van je buren gemaakt hebben, dat gaat niet zonder een basisclear. Voor mijzelf is dat vaak een combinatie van LC / BTP, met overwegend meer BTP omdat ik daarop wil overschakelen voor een volle eerste clear.

Basisclear (Globaal voorbeeld)
LC - 500-600
BTP - 900-1000
Ram - 100-150

Transitie naar de volle clear met de grondstoffen pakketjes
LC dump ik zoveel mogelijk weg uit de clear (herplaatsen / sneuvelen in snelle clears).
Vanuit de 900 BTP die we hebben, gebruiken we de pakketjes tot ons pakhuis volzit (600k / 600k / 600k). Hiermee kunnen we 2400 BTP rekruteren, het afkronen hiervan kost ons 547 Kronen. Daarna rekruteren we nog eens 1078 BTP, het afkronen hiervan kost ons 350 kronen. Als laatste rekruteren we nog eens 400 rammen, het afkronen van deze rekrutering kost ons 253 Kronen. Technisch gezien kunnen we nog meer troepen rekruteren, aangezien we nog bevolking over hebben, maar we moeten in ieder geval ruimte overhouden voor 4 edelmannen. Daarnaast zijn doorgaans de andere gebouwen wel een stuk verder uitgebouwd dan onze voorbeeldsituatie, waardoor dit nog een vrij realistische clear is.

De uiteindelijke clear
BTP - 4378
Ram - 500

Totaal Clear = 1150 Kronen

Verantwoording

Concluderend
Wie zijn basisschool rekenlessen nog niet vergeten is zou dus ondertussen kunnen inzien dat je voor een kleine 3788 a 3914 Kronen al een gigantisch eind kunt komen door effectief met je kronen om te gaan. Daarnaast kun je met een goeie voorbereiding deze kosten verder naar beneden drukken. Alle kronen die je overhoud kun je daarna gebruiken voor extra pijlen om het stappenplan wat betreft het schieten van de pijlen en het verversen van het wiel toe te passen.

Bovenaan